ATI (air transport industry)

BIP GROUP SA specjalizuje się w pionach biznesowych oraz wsparciu IT (rozwiązania informatyczne i komunikacyjne) o wysokiej wartości dla rynku transportu lotniczego oraz rozwiązań multimodalnych. W tym zakresie rozwijamy własne narzędzia i metodykę oraz współpracujemy z czołowymi światowymi firmami wykorzystując sprawdzone rozwiązania.

ASAS (Airport Slot Administration System)  – stworzony przez ekspertów BIP GROUP SA związanych z Instytutem Podstawowych Problemów Technik Polskiej Akademii Nauk: dr inż. Piotr Gut,dr inż. Tadeusz Lis; dr inż. Zygmunt Parczewski; dr ekon. Marek Niemyski; mgr Robert Dziedzic. System miął swoją premierę na 106th IATA Schedule Conference for Winter 2000/2001 Singapore. Rozwiązanie było używane przez Polskie Linie Lotnicze „LOT” dla 10 portów krajowych (2000-2006), w latach 2006-2012 przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL) w Porcie Lotniczym im. Chopina w Warszawie. Nasz system spełniający w 100% wymogi rozporządzenia Rady (EWG) NR 95/93 z 18.01.1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych (Dz.U. L 14 z 22.1.1993, str. 1), a także wytyczne operacyjne sformułowane w dokumencie Worldwide Slot Guidelines (Effective August 2011) oraz zalecenia EUACA i IATA. ASAS  to system dla linii lotniczych i portów lotniczych oferujący wsparcie w podejmowaniu kluczowych decyzji w obszarze optymalizacji ruchu lotniczego. Umożliwia modelowanie wielkości parametrów w funkcji czasu. Oznacza to możliwość różnicowania maksymalnych dopuszczalnych wielkości parametrów w zależności od daty, godziny lub dnia tygodnia. Pozwala to operatorowi np. na ograniczenie przepustowości pasa startowego ze względu na remont, lub inne zaplanowane zdarzenia. Parametry mogą być sprawdzane dla różnych przedziałów czasowych z zakresu od 5 do 240 minut. Dla każdego z wybranych przedziałów można wprowadzić oddzielne wartości maksymalne.

BIP Group SA współpracuje z Cohor Association (FRA) oraz IKUSI (ESP) firmę działająca na globalnym rynku technologii informatycznych i komunikacji od ponad 50 lat i oferującą wyspecjalizowane systemy IT dla rynku lotniczego takie jak rozwiązania dla przemysłu transportu lotniczego (ATI); Spider – Optymalizacja procesu lotniska (pasażerowie, samoloty i bagaż); Beluga – systemy zarządzania lotniskiem (AODB e RMS); Dolphin – system informacji o locie (FIDS);Armadillo – zintegrowana platforma bezpieczeństwa (CCTV + VMS / ACS / Communications / PSIM zintegrowana z BMS, FDAS i PAS) oraz Condor – system do zarządzanie slotami i koordynacją portów.

System Condor by Slotix odbiera procesy i zatwierdza żądania od linii lotniczych zgodnie z rozdziałem 6 IATA SSIM. Po wygenerowaniu planowania system może wymieniać dane z innymi systemami za pomocą schematu AIDX 14.2 lub nowszego. Ponadto spełnia wymagania, które dla tego typu aplikacji są wymagane w: IATA 11.4; WSG; WWACG; SSIM.

System Condor jest obecnie wykorzystywany dla koordynacji przez Cohor Association w następujących portach lotniczych: Paryż – lotnisko Charlesa de Gaulle’a (66 milionów Pax / rok); Paryż – lotnisko Orly (31 milionów Pax / rok); Lyon – Saint Exúpery Airport (10 milionów Pax / rok); Nicea – Côte d’Azur Airport (12 milionów Pax / rok); lotniska w Tunisie – 4 lotniska (8 milionów Pax / rok); lotnisko Chambéry; lotnisko Annecy;  Figari Sud Corse Airport; Nantes Atlantique Airport; Toulouse Blangnac Airport; lotnisko Marsylia-Prowansja; lotnisko Grenoble Alpes Isere; Ajaccio Napoléon Airport; lotnisko Rennes Bretagne oraz wykorzystywany w celu koordynacji przez Międzynarodowy port lotniczy Rio Galeão (16 milionów Pax / rok); ECASA – 10 portów lotniczych na Kubie (8 milionów Pax / rok); Międzynarodowy port lotniczy w Meksyku (42 miliony Pax / rok). Łącznie ponad 190 milionów pasażerów rocznie koordynowanych jest dzięki systemowi CONDOR. Ekspert d/s koordynacji w Portach Lotniczych Piotr Wieczorek.

ASAS METRICS – to efekt współpracy BIP Group i MKmetric gmbh wiodącej firmy oferującej doradztwo z obszarze transportu lotniczego. Reprezentując MKmetric w Polsce możemy pochwalić się referencjami między innymi: Fraport, Berliner Flughafen, Flughafen Munchen, Hamburg Airport, Hanover Airport, Schiphol Group Amsterdam, Aeroport Toulouse Blagnac, Malmo Airport, Łodź Airport, Port Lotniczy im.Chopina w Warszawie, Lufthansa, Lufthansa Cargo, LOT, Luxair.
Nasze rozwiązanie pozwala na wymiarowanie potencjału popytu nowych tras wraz z oceną ryzyka handlowego już na etapie planowania oraz symulacyjne analizy wpływu konkurencji. W obszarze transportu lotniczego odwzorowuje wszystkie rodzaje konkurencji i współdziałania, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wysokiej dokładności wymiarowanie zmian rozpływu strumieni pasażerów na globalnej siatce połączeń. Ponadto, dzięki zastosowaniu funkcji logistycznych do oceny preferencji podróżnych, którzy mogą, ale nie muszą stać się pasażerami linii lotniczej (MNL – Multi Nominal Logit), możliwe jest prognozowanie zachowań podróżnych w ujęciu regionalnym, odpowiednio do ich miejsca zamieszkania. ASASmetrics to pełna dokumentację modelu ekonometrycznego oraz źródeł danych w istotny sposób wyróżnia wśród innych dostawców. Żaden inny dostawca systemu analityczno-prognostycznego nie publikuje wyników testów dokładności. ASASmetrics to jedyny komercyjny system analityczno-prognostyczny zapewniający wysoką dokładność prognoz w warunkach dużej dynamiki rynków transportu lotniczego, konkurencji wewnątrz-gałęziowej (linie lotnicze, porty lotnicze) oraz konkurencji / współdziałania naziemnych gałęzi transportu.

BIP Group SA  jest podmiotem oficjalnie dopuszczonym do konsultacji strategii dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.

REFERENCJE